Omega vetzuren

disclaimer
links
sitemap
26 juni, 2017

Omega 3 en Omega 6 vetzuren

11-05-08 Als er één voedingssupplement is waar iedereen baat bij heeft zijn dat Omega 3 vetzuren. De Eskimo's hebben dit door de tijd heen al bewezen met hun dieet die voor meer dan 50% bestaat uit vis en visolie - waarvan bekend is dat het uit hoge concentraties Omega 3 vetzuren en vitamine A bestaat. Een interessant aspect hierbij is dat Eskimo's een goede gezondheid hebben en weinig tot geen cardiovasculaire ziektes of cholestrol problemen.

Soorten omega 3 vetzuren
Er zijn drie types van de omega-3 vetzuren:
1) Eicosapentanoic acid (EPA)
2) Docosahexanoic acid (DHA)
3) Alpha-linolenic acid (ALA)

De EPA en DHA zitten voornamelijk in visolie zoals sardines, ansjovis, zalm en makreel, terwijl ALA voornamelijk in planten terugkomt zoals flax, canola en walnoten.

DHA en EPA staan centraal in het voorkomen van hartproblemen, kanker en vele andere ziektes. Het menselijk brein is echter in grote mate afhankelijk van DHA. Lage DHA waardes worden gelinkt aan depressie, geheugenverlies en kan zelfs schade toebrengen aan de cognitieve functies.

Omega 6

Omega-6, Linoleic zuur (LA), is terug te vinden in koren, soja, canola, saffloer, zonnebloemolie. Deze olien worden veel gebruikt in de hedendaagse keuken en dieten. Onze huidige consumptie van omega 6 vetzuren is verdubbeld vergeleken met de jaren '40. Om goed te kunnen profiteren van de voordelen van vetzuren moet de innameverhouding liggen op 1:1 (omega-3 : omega-6). Vandaag de dag ligt de ratio meer in de buurt van 1:20 tot 1:50. Dit is een ongezonde situatie, een overdaad aan omega-6 kan leiden waterretentie (vocht vasthouden door het lichaam), verhoogde bloeddruk en overdadige schade door vrije radicalen (voortijdige veroudering van cellen en organen). Geschat wordt dat ongeveer 85% van de westerse bevolking een tekort heeft aan omega 3 vetzuren en veel te veel omega vetzuren tot zich neemt. Vegetarische dieten zijn bijvoorbeeld erg hoog aan omgea 6 vetzuren.

Zwangere vrouwen
Zwangere vrouwen hebben een verhoogde behoefte aan essentiele vetzuren. De behoefte is nodig voor de groei van de foetus, hersenontwikkeling, het leervermogen en gedrag. Vrouwen die borstvoeding geven hebben eigenlijk ook een verhoogde behoefte aan vetzuren om de zuigelingen hun behoefte aan vetzuren door te geven via de borstvoeding.
Dit is onderzocht door Jay Whelan, een professor in voedingsleer en een omgea 3 onderzoeker aan de Universiteit van Tennessee.
Onderzoekers linken een tekort aan omega 3 bij zwangere vrouwen aan vroegtijdige geboorte, een te laag geboortegewicht en hyperactiviteit bij kinderen (http://www.NaturalNews.com/011245.html)

Veel mensen hebben zonder het te weten een tekort aan Omega 3, de reden hiervoor is dat de symptomen die het tekort veroorzaken vaak aangeschreven kunnen worden aan andere gezondsheidsproblemen of tekorten van andere voedingsstoffen. Symptomen van een omega 3 tekort zijn:
1) droge/jeukerige huid en exceem
2) Broos haar en/of nagels
3) verstopping
4) Depressief
5) Snel koud
6) slechte concentratie
7) Slechte conditie
8) Gewrichtspijn

Schrijf je in

Ontvang GRATIS

'7 snelle en makkelijke tips voor afvallen'

Uw privacy wordt gerespecteerd