Eten en zwangerschap
CHAPEL HILL, 25-05-09 - Te veel eten tijdens de zwangerschap kan leiden tot problemen bij de
bevalling en geeft risico op obesitas, zowel voor de baby als de moeder. Dit blijkt uit nieuw
onderzoek van de University of North Carolina.
Tijdens een zwangerschap komt iemand met een normale bmi ongeveer 14 tot 17 kilo aan. Maar wanneer
je 500 calorieën per dag extra eet, verhoogt het de kans dat je meer aankomt dan 17 kilo met 10 procent.
Vooral vrouwen die dagelijks gefrituurd voedsel eten lopen risico. Vreemd genoeg kwamen ook zwangere
vrouwen die veel zuivel gebruikten aan, zelfs van magere producten.
Onverzadigde vetten
Voor het onderzoek werden 1300 zwangere vrouwen gevolgd. Vrouwen met een vegetarisch dieet bleken
half zo weinig kans te hebben om te zwaar te worden.
Wanneer ze elke dag een half uur bewogen, liepen ze 20 procent minder risico. Ook het eten van
onverzadigde vetten, die te vinden zijn in olijfolie en noten, verkleinde de kans op overgewicht.
Wanneer een vrouw tijdens haar zwangerschap te veel aankomt, kan dit leiden tot een keizersnede
of zwangerschapsvergiftiging. Ook kan het er toe leiden dat zowel moeder als kind in hun latere
leven ernstig overgewicht krijgen.
Het onderzoek verschijnt in het tijdschrift American Journal of Obstetrics & Gynecology.
Bron nu.nl