Buikvet

disclaimer
links
sitemap
23 april, 2018

De waarheid over buikvet (deel 3)

De risico's van overtollig buikvet

Waarom is het zo belangrijk om buikvet kwijt te raken? Rondlopen met overtollige kilo's rond je midsectie is een ongezonde zaak. Het is levert een groter gezondheidsrisico dan overtollig vet rond de heupen en dijen, omdat orgaanvet gevaarlijker is voor je gezondheid dan onderhuids vet.

Extra vet rondom de midsectie wordt geassocieerd met meerdere gezondheidsrisico's zoals hart- en vaatziekte, diabetes en meer.

Is jouw middel te groot?

Naast de body mass index (BMI), is het meten van de buikomtrek een simpele maar betrouwbare test voor het meten van je gezondheid, om je gezondheid, gewicht en verborgen vet, zegt Rosenbloom.

Om je eigen risico te meten maak je gebruik van een zacht meetlint. Ga op de grond liggen en trek het meetlint om je midsectie (boven de heupen en onder de navel). Meet zonder dat je je adem inhoudt of je buik intrekt.

Als de gemeten omtrek van je middel groter is dan 1 meter (voor mannen) of 87,5 (voor vrouwen) dan heb je teveel buikvet en heb je een groter risico voor hartziektes en andere aandoeningen. Een van de beste dingen die je kan doen voor je gezondheid is afvallen, zegt Rosenbloom.

De meeste onderzoeken wijzen uit dat een caloriegecontroleerd dieet dat rijk is aan fruit, groene, volle granen, magere melkproducten, bonen, noten, zaden, mager vlees, vis, eieren en gevogelte de basis is voor een dieet dat alle benodigde nutrienten biedt om je buikvet te lijf te gaan.

Het echte geheim om je buikvet kwijt te raken is een gebalanceerd, calorie gecontrontroleerd dieet en trainingen voor minstens 1 uur per dag.

Auteur: Kathleen M. Zelman, MPH, RD, LD

Schrijf je in

Ontvang GRATIS

'7 snelle en makkelijke tips voor afvallen'

Uw privacy wordt gerespecteerd