Balansdag

disclaimer
links
sitemap
18 december, 2017

De balansdag

Met de Balansdag hoef je niet op dieet om op gewicht te blijven. Het is een dagje ‘minder’ na een dagje ‘meer’. Als je gisteren iets te veel gegeten hebt, compenseer je dat door de dag erna extra goed te letten op wat je eet en door meer te bewegen: je neemt een Balansdag. Het gevolg is dat je gemiddeld genomen niet te veel hebt gegeten en dus niet zwaarder wordt. Een Balansdag is dus géén lijndag, je eet gewoon volgens de Schijf van Vijf.

Volgens het voedingcentrumscentrum is dit een goede manier om de calorieinname enigszins te beperken.
Mijns inziens is het enige dat bereikt wordt dat mensen niet minder maar juist meer gaan eten, onder het mom van "morgen even een balansdag en dan is het weer goed". Het geeft mensen een excuus om 3 tot 4 dagen per week aan te rommelen m.b.t. de calorie-inname.

Een betere oplossing is het invoeren van 1 snackdag per week. Op deze dag mag je eten waar je zin in hebt, en de rest van week ga je zogezegd 'balansen'. Dit houdt in, eten volgens de schijf van 5 en geen tussendoortjes en andere lekkernijen (die bewaar je voor je snackdag).
Let er wel op dat je snackdag altijd op een vaste dag inplant (op een vrije dag is lekker, kan je er extra van genieten).

Die ene dag dat je mag eten waar je zin in hebt is een ware feestdag. Daarnaast hou je er een gestructureerd eetpatroon op na.

Schrijf je in

Ontvang GRATIS

'7 snelle en makkelijke tips voor afvallen'

Uw privacy wordt gerespecteerd