Crashdieet

disclaimer
links
sitemap
25 mei, 2017

Afvallen - crashdieet

Als je het over afvallen hebt denken de meeste mensen meteen aan 'een paar kilo eraf'. Dit is slechts ten dele waar. Mensen zijn blij als ze het door hun gewenste streefgewicht hebben bereikt, ongeacht de manier waarop dit is bereikt (het zogenoemde crashdieet is een goed voorbeeld).
Nadat het gewenste resultaat is bereikt stapt men vaak over op de normale eetgewoonte waardoor het verloren gewicht er zo weer bij zit.

Probleem van het bovenstaande zal voor veel van jullie bekend voor komen. Maar wat zorgt er nou voor dat het verloren gewicht zo snel weer terugkomt.

Ondervoeding

In veel gevallen is probleem 'ondervoeding'. Ondervoeding? Ja ondervoeding, dit houdt in dat er tijdens de dieetperiode te weinig calorieen geconsumeert worden in verhouding met de caloriebehoefte van het lichaam (meer over caloriebehoefte). In veel gevallen wordt gemakshalve het ontbijt overgeslagen met het idee het aantal calorieen te beperken. Men leeft als het ware op crackers en salades.

Gevolgen

Maar wat zijn de gevolgen van een dergelijk crashdieet:
Je lichaam krijgt dus te weinig calorien binnen, als gevolg op dit tekort aan calorien gaat je lichaam alles op alles zetten om maar zoveel mogelijk calorien te besparen om het ontstane tekort te compenseren. Deze besparing zal onder andere bestaan uit het verlagen van de stofwisseling van je lichaam.

Compensatie

Je lichaam zal denken dat er een soort van 'hongerwinterwinter' is en zal naast het verlagen van de stofwisseling tevens je spiermassa gaan aanspreken om extra energie te verkrijgen (je spiermassa heeft de laagste prioriteit als het op overleven aankomt) het tekort aan calorien op te vangen.

De calorien die bespaart kunnen worden uit je voedsel zullen, als het even kan, opgeslagen worden als extra vetvoorraad.

Na de hongerwinter

Als de dieetperiode achter de rug is en het normale eetpartoon weer ingevoerd wordt, werkt je lichaam nog steeds met een vertraagde stofwisseling en met de 'hongerwinter' nog vers in het achterhoofd. Omdat er weer een voldoende hoeveelheid calorien binnenkomen zal het lichaam veel van deze calorien omzetten in vet voor het geval er nog een 'hongerwinter' komt. Het vetpercentage zal dus nog een lange tijd toenemen.
Een ander gevolg van het crashdieet is dat de hoeveelheid spiermassa is afgenomen. Minder spiermassa zorgt voor een lagere verbranding (zelfs als je niets doet spieren gebruiken calorien).

Als je dus je oude gewicht weer hebt bereikt heb je eigenlijk het volgende netto resultaat bereikt:

  • hoger vetpercentage
  • verminderde hoeveelheid spiermassa
  • lagere stofwisseling

Het netto resultaat is dus slechter dan voor de dieetperiode. En als elke dieetperiode op de bovenstaande manier aangepakt wordt, dan weet jij ook wel waarom zoveel mensen klagen over het jojo-effect!

Afvallen

Om gezond te kunnen afvallen moet je jezelf ervan bewust zijn dat je eigenlijk overtollig vet wilt verbranden. Maar om dit te doen moet je lichaam wel voldoende calorien binnen krijgen om de bovenstaande problemen met de stofwisseling te vermijden.
De volgende titel heb je vast wel eens gezien "x kilo eraf binnen x weken met het x-dieet!", als ze zouden zeggen "je vetpercentage omlaag met zo'n 5%!", dan zou ik er wel warm voor lopen.

Wat ik wil meegeven is dit:
Richt je dus op je vetpercentage en niet op de weegschaal!!

Simpele tips om af te vallen.

Schrijf je in

Ontvang GRATIS

'7 snelle en makkelijke tips voor afvallen'

Uw privacy wordt gerespecteerd